Thursday, February 2, 2012

Finally..selepas sebulan setengah

Malam ni first time saya masak selepas sebulan setengah. Lama kan! Malas kah saya? No no no. Maaflah saya memang x lalu langsung nak masak semenjak 4 weeks pregnancy. Xbleh bau sinki, bau dapur, dan bau tumis2. Awal2 dulu dapur memang sangat x terurus. Tapi alahan2 ni semakin kurang within last 2 weeks. Dan saya observe sikit2 saya dah bleh accept bau tumis (yang x berlebihan), sinki dll. Daging mentah macam ayam dan ikan still x boleh nak tengok lagi ok. Saya observe ni masa balik rumah mak dan cubaan menolong mak masak kat dapur. So malam ni saya start dengan kurma telur dan ikan bilis masak kicap (yang ni husband yg request). Kalau saya biasa sambal ikan bilis ja. Masa mula2 kupas bawang ada jugak loya sikit2 tapi belum tahap kritikal. Akhirnya berjaya jugak masak, dengan bantuan husband tolong prepare barang2. The funniest part ialah masa makan.

Saya: Camne bang, masih ada lagi ke skill memasak saya ni?
Suami: Masih lagi. makin sedap ni
Saya: Apa perasaan awaaaakk? (Soalan ngade2)
Suami: Rasa gembira sangat
Saya: Kenapa?
Suami: Makan kat rumah lagi sedap dari luar. dan ada elemen lain yang ada dalam masakan ni, yang xde dekat kedai
Saya: Apa dia?
Suami: Elemen CINTA

Part ni saya memang nak tergelak. pandai pulak dia buat ayat jiwang tgh2 malam ni.haha
Tapi I guess memang sedap kot sebab dia siap ratah lauk sampai abis dan makan nasi dengan banyak compare dengan bila dia makan kat kedai. So lepas ni saya akan usaha lagi mengatasi loya untuk cooking more. lagipun healthier untuk baby sebab kedai luar guna banyak perasa.

2 comments:

  1. wah sweet tu...fewit..sian kak ana loya ..fathiyah dulu bab masak laju time pregnant.
    bukan bab masak je, bab makan dan cari resepi pon..lepas pregnant, kureng sikit.

    ReplyDelete
  2. hehe..cepatnya baca.lepas masak semalam dah rasa x lalu plak nak makan kedai lagi. nak kena tabah ni melawan loya. mind set pun

    ReplyDelete